Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213

Den environmentu na 1. stupni

19. května 2024

Začátek května se na celé naší škole nesl v duchu ekologické osvěty a výchovy. První stupeň absolvoval v pátek 3. května výukové programy českobudějovického ekocentra Cassiopeia s ekologickou, přírodovědnou a vlastivědnou tématikou. Ty byly doplněny workshopem Energy centra České Budějovice na téma obnovitelných zdrojů energie.

Žáci prvních tříd v rámci Dne environmentu prožili jeden dvouhodinový program na téma Včelí království a jeden půlhodinový na téma Voda v přírodě.

Během programu o včelstvu mohli díky úžasným názorným pomůckám pozorovat okolí složenýma očima hmyzu, detailně si probrat a popsat jednotlivé části těla včely, osahat a prohlédnout jednotlivá stadia jejího vývoje a hlavně pochopit způsob života včelí rodiny, její zázračné fungování. Děti si také připomněly důležitost role opylovačů a naši závislost na nich. Mohly nahlédnout do neuvěřitelné provázanosti vztahů v ekosystémech.

Po programu některé děti přiznaly, že teď už se včeliček bojí o něco méně a mnohem více si jich váží.

Program o vodě byl pro ně velice zajímavý v tom, že si na praktickém pokusu vyzkoušely, proč začne z mraků pršet, stali se z nich na chvíli malí chemici s pipetami.

Z programů byly děti nadšené a velmi obohacené.

Mgr. Anna Vlašánková (TU 1. A) a Mgr. Tereza Bobáňová (TU 1. B)

Žáci druhých tříd absolvovali v rámci environmentu první dvě hodiny workshop na téma Potravní řetězec – Já tě sním. Ve druhé části je čekal program na téma Voda v přírodě. Tohoto projektu se celkem zúčastnilo 25 žáků  a program se dětem líbil.

Mgr. Jitka Perníková (TU 2. A) a Mgr. Aleš Hradecký (TU 2. B)

Práce ve dvojicích – otázka + odpověď (např. Jak pečuješ o čistotu přírodního prostředí kolem sebe? Co tě v přírodě v poslední době nejvíce zaujalo?)
Workshop ECČB – Solární energie (historie a využití), stavba solárního autíčka
Výrobek (Pv + Vv) – Země v našich rukách


Výuk. program Cassiopeia – “Voda a pokusy s vodou” – 1. pokus – změna skupenství (led – voda), 2. pokus – Vyráběli jsme déšť (pára – voda), 3. pokus – plave x neplave (fazole, kaštan, kámen, mušle, …), 4. pokus – povrchové napětí vody – postupné vkládání kamenů do misky s vodou, 5. pokus – vzlínání vody – rozevření barevné květiny z papíru ve vodě.
Celé dopoledne nás velmi bavilo a rychle nám to uteklo.

Mgr. Marie Nováková (TU 3. A)

Žáci absolvovali program Příroda v ČR a poté workshop, ve kterém stavěli autíčka na solární pohon. Protože bylo venku zataženo, posloužila nám jako zdroj lampa.

Mgr. Věra Matlachová (TU 4. A)

Den enviromentu byl v páté třídě rozdělen do 3 částí. Hned ráno jsme se zabývali myšlenkami, jak bude život lidí vypadat v roce 2050. Zajímavé diskuse žáci vedli nad tématy ohledně cestování, komunikace mezi lidmi, bydlení, škola a stravování.

Druhá část dopoledne byla zaměřená na solární energii. Zde si žáci po vysvětlení základních pojmů od paní lektorky sestavili autíčko na solární pohon a to potom za pomocí silné lampy uvedli do provozu.

Třetí část dopoledního programu byla na téma Příroda v ČR. Zde si žáci všímali rozdílných lokalit naší republiky a uvědomovali si například závislost organismů na nadmořské výšce, se zásahem člověka nebo krajiny utvářené rozdílnými horninami. Také se zahráli hru na skalní město a vyzkoušeli si orientaci v prostoru pomocí echolokace.

Mgr. Eliška Dvořáková (TU 5. A)

Článek z příspěvků třídních učitelů sestavila Mgr. Václava Ilkóová

Základní škola T. G. Masaryka © 2024 | Prohlášení o přístupnosti