Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
Noc s Andersenem – Olympská odysea v 6. A
„Je to až moc dobrý!“ slyšely jsme několikrát s paní učitelkou Eliškou Hluštíkovou a Kristýnou Dušek Brožovou během páteční Noci s Andersenem, která letos proběhla 22. března 2024.
Protože by letos Eduard Petiška oslavil 100. narozeniny, rozhodly jsme se žákům 6. A uspořádat nezapomenutelný zážitek a vzít je do bájného starověkého Řecka.
Ale děti jsme ještě chvíli napínaly. V 17.00 jsme se sešli před školou, nachystali jsme si třídu na následující aktivity, objednali pizzu na večeři, což děti hravě zvládly zorganizovat samy, a v půl šesté jsme všichni zasedli ke knížkám, které jsme si přinesli. Je pravda, že to celé doprovázely neustálé dotazy typu, jak dlouho ještě budeme vlastně muset číst, kdy bude pizza apod., ale snažily jsme tvářit vážně a předstírat, že celý večer bude založený jen na čtení vlastních knih.
Děti ale tušily, že to nebude jen tak. A pak nám najednou někdo zabouchal na dveře. Byl to sám Zeus, který šesťáky vyzval, aby se přidali k hrdinům, jako je Hérakles či Achilleus, a vypravili se na vlastní odyseu vedoucí až na horu Olymp, kde na ně čeká tajemný poklad. Mimo jiné jim bylo přislíbeno, že – budou-li na své cestě úspěšní – získají ochranu a přízeň olympských bohů. Žáci, zpočátku mírně rozrušeni příchodem samotného Dia, se nakonec nadšeně vypravili po několika týmech na cestu.
Pomohli Poseidonovi zastavit potopu vytvořením trojzubce, s Théseem porazili Minotaura a pomocí Ariadniny niti našli cestu z labyrintu. Došli až na olympijské hřiště, kde na ně čekal závod vozatajů. Na konci hřiště seděla bohyně Athéna, která každému vozatajovi kladla otázky související se starověkým Řeckem. Po závodech vozatajů bylo třeba se trochu posilnit, a tak jsme si všichni dali večeři a nabrali nové síly. Ty byly zvláště potřeba, neboť žáci měli pomoci Faethóntovi řídit po obloze sluneční vůz, ale ani s pomocí šesťáků nebyl Faethón úspěšný a koně se mu splašili. Bůh Helios dal proto našim žákům zašifrovanou hádanku, do čeho by měl proměnit své slzy, aby mohl pro svého syna nepozorovaně truchlit. Následně bohyně Artemis chtěla odhalit pravdu o všech bytostech a tvorech, které ve starověkém Řecku žijí, a žáci sestavovali atlas bytostí. Byl v něm kentaur, siréna, Medúza, Minotaurus, Pegas, hydra nebo Kerberos. Nakonec žákům bůh Áres odvyprávěl trojskou válku a vyzval je, aby pomohli Odysseovi zapsat ji skutečně do dějin. Jejich úkolem tak bylo vytvořit trojského koně, do kterého se vejde co největší počet řeckých vojáků. Poslední úkol byl vůbec nejtěžší a vyžadoval nejvíce odvahy. Šesťáci se museli vypravit s pěvcem Orfeem do podsvětí, zapsat se na Podsvětní listinu a přivést zpět jeho milovanou Eurydiké. Překvapením pro ně bylo setkání se samotným Hádem, který je požádal o sledování na Instagramu a který se na své živé přátele už teď těší. Všem se podařilo se ani jednou neohlédnout a z podsvětí se dostat zpět do světa živých.
Tím si žáci vysloužili olympský poklad. Byl v něm božský nektar, nápoj věčné krásy a mládí, který mohli s olympskými bohy vypít, a také amulet Nazar ve tvaru modrobílého oka, jenž má své majitele chránit před zlem a neštěstím. Ten měli společně s dalšími korálky navléct na provázek a vytvořit si náramek, který je bude provázet a ochraňovat při všech dalších dobrodružstvích. Měl být připomínkou, že jsou stále pod ochranou nejvyšších sil.
Po cestě na horu Olymp byli šesťáci pochopitelně unavení, a tak jsme si už jen na závěr pustili film s Percy Jacksonem a šli na kutě. I když ne všem se podařilo po takové hrdinné cestě zamhouřit oka.
Mgr. Tereza Musilová